Svenska Mästerskapen i trädklättring

I år anordnade Svenska Trädföreningen återigen SM i trädklättring. Tävlingen går under ISA:s paraply och är därför kvalificerande till EM och VM. Grundtanken med tävlingen är att vi som yrkesutövande ska mötas, dela erfarenheter och jobba för att höja säkerheten i vår bransch.

Resultat / Results

Stort grattis till våra Svenska Mästare i trädklättring - Boel Hammarstrand och Johan Pihl!

(Vinnaren i damklassen Louise Grønbæk kommer från Danmark och kan enligt reglerna därför inte bli Svensk Mästare)

Var?

Stadsparken i Lund.

Lunds kommun har lyft på hatten och låter oss arrangera tävlingen i deras främsta park. De kommer även att samarrangera parkens dag och passande nog är årets tema träd. Vi är verkligen tacksamma för deras stöd och engagemang.

Länk till parken i Google maps

När?

Tävlingsschema (på engelska)

Tävlingen hålls den 20 och 21 maj. Registrering och gearcheck för de tävlande är fredag den 19 maj.

Volontärer och domare registreras när de anländer.

OBS: Registrering och gearcheck är fredag. Lördag och söndag är tävlingsdagar.

Hur går tävlingen till?

Under lördagen tävlar alla i fem delmoment som speglar den klättrandes arboristens arbetsdag. De tävlande blir indelade i grupper som håller ihop under hela dagen. Grupperna kommer att vara blandade med erfarna och mindre erfarna klättrare. Alla moment poängbedöms och vid dagens slut, kvalificerar sig de med högst poäng till söndagens final, Masters’ challenge. Här får finalisterna göra upp i en större utmaning, med mer tid till sitt förfogande. Utmaningen poängbedöms och vid dagens slut har vi våra svenska mästare i dam och herrklass.

För mer information om de olika momenten, besök ISA:s hemsida: http://www.itcc-isa.com/about/eventdescriptions/events.aspx

Det är viktigt att du är bekant med reglerna, för att få en så rolig och rättvis tävlingsupplevelse som möjligt. Där står även mycket information om vilken utrustning som är godkänd. Ta dig tid att läsa igenom hela boken.

Regelbok: http://www.itcc-isa.com/resources/rules_ITCC_v2016.pdf

Vem kan tävla?

Man ska vara förtrogen med att klättra i träd samt kompetent att använda den säkerhetsutrustning som krävs. Man ska även ha god kunskap om träd så man kan ta sig fram på ett säkert sätt, utan att skada träden eller utsätta sig själv eller annan för fara. Om ni ej är för oss kända sedan tidigare, kan dokumentation på relevant utbildning krävas eller vitsord från tillförlitlig källa.

Känner du dig osäker om du vill vara med och tävla så kan vi varmt rekommendera att du ställer upp som volontär. Då får man vara med där det händer och får goda möjligheter att knyta kontakter i branschen. Läs längre ner under volontärer.

Det finns en damklass och en herrklass. Det finns även en rookie klass.

Max antal deltagare: 50st.

Vi lämnar plats åt 8 rookieklättrare och 5 utländska klättrare. Fler utländska klättrare kan antas i mån av plats.

Utrustning

Den klätterutrustning som ni vill använda kommer kontrolleras av tävlingsledningen. Det är därför viktigt att ni själv kontrollerar den innan ni kommer med den till gearcheck. Är ni osäkra om er utrustning håller måttet eller är kompatibel i den konfiguration ni tänker använda den, ska ni i första hand söka information hos produktens producent. Känner ni er fortfarande tveksamma efter ni har varit i kontakt med producenten, kan ni mejla tävlingsledningen. Vi kommer svara i mån av tid. Utrustning som inte håller måttet kommer att sättas i karantän under tävlingen.

Innan ni kommer till gearcheck skall utrustningsformuläret vara ifyllt. Är det inte det hamnar ni sist i kön.

Din utrustning skall även vara väl rengjord och i god ordning.

Utrustningsformulär: http://www.itcc-isa.com/resources/rules_Equipment_2016ITCCGearCheckForm.pdf

Vad du kan förvänta dej vid gearcheck: http://www.itcc-isa.com/resources/rules_Equipment_2016GearCheckInstructions.pdf

Angående SRT/SRS & Rope Wrench

Den Svenska Trädföreningens styrelse har under ordinarie styrelsemöte 2017-05-15 beslutat att upphäva förbudet mot användande av ISC:s Rope wrench till SM 2017 under följande förutsättningar:
- Endast de nya certifierade modellerna är tillåtna. (Det finns två olika som skiljer sig vid sammankopplande till karbin och block.)
- Det förbud om handel mot Rope Wrench som tyska myndigheter har erlagt den med skall vara upphävt.

Vi i tävlingsledningen har under en längre tid lagt väldigt mycket resurser på den här frågan  då en hel del information som kommit ut angående Rope wrench-certifieringen har varit vilseledande och förhastad. Anledningen att vi har lagt ner så mycket tid på frågan är att vi anser att det är en bra produkt och att SRS är en bra arbetsteknik. Däremot anser vi att hanterandet av frågan från tillverkaren inte har varit exemplarisk och deras nya certifierade manual har många brister och är till viss del vilseledande.

Vi som ideell verksamhet har inte tid och resurser att ifrågasätta tillverkarens handhavande i längden utan vi lämnar det till berörda myndigheter. Eftersom produkten nu är certifierad sedan en dryg vecka har vi valt att rekommendera styrelsen att lyfta förbudet i samband med att de Tyska myndigheterna gör det samma. Vi har också rekommenderat att endast de nya Rope wrench modellerna som är certifierade är tillåtna att användas i tävlingen.

Läs mer om SRT, Rope Wrench och utrustning här (tidigare utlåtande).

Anmälningsavgift

Kostnaden för medlemmar i Svenska Trädföreningen och/eller ISA är 650kr och för icke medlemmar är det 750kr. När du har anmält dig får du en faktura som ska betalas inom 30 dagar. Efter 30 dagar skickas fakturan vidare till inkasso.

Väljer man att hoppa av fram till och med den 5:e maj blir man endast debiterad 150kr för administrativa avgifter. Efter den 5:e maj återbetalas endast 200kr vid sjukdomsfall eller liknande.

Lunch och fika ingår för den eller de tävlingsdagar man deltar samt middag med en öl eller ett glas vin under lördagens fest.

Anmälan öppnar den 20:e februari och stänger den 28:e april

Jubileumstävling!

Som bekant firar Trädföreningen 25 år. Det uppmärksammar vi genom en speciell tävling i tävlingen. Den riktar sig mot företag och ingen speciell anmälan görs i förväg. Helt enkelt anmäler företagen vilka av de tävlande som är anställda hos dem vid fredagens registrering. Sedan summerar vi de tre bästa resultaten från företagets personal under lördagen, oavsett i vilken klass de tävlar i. Samt 50 poäng extra för en fjärde tävlande och ytterligare 50 poäng för en femte tävlande. Det företag som får ihop flest poäng vinner en flaska skumpa och den odödliga äran. Vinnaren presenteras under lördagens fest. Hörde jag fest?

Fest

För alla tävlande och registrerade volontärer samt domare bjuds det på fest även i år. Festen hålls på Restaurang A & M. Sankt Lars väg 41, Lund. https://goo.gl/maps/fLGYjk41XMo
Festen drar igång klockan 19:00 på lördagskvällen den 20:de maj. Det bjuds på välkomstdrink, buffé med en dricka (öl/vin eller läsk). Därefter får ni själva göra hål i baren. Under kvällen kommer vinnarna för novisklassen samt jubileumstävlingen att tillkännages.

Hjärtligt välkomna!

Volontärer

Som volontär är man med där det händer. För att genomföra tävlingen behöver vi ett stort antal volontärer. Det glädjer oss att Hvilan utbildning återigen ställer upp med sina elever ur arboristklassen. Givetvis behöver vi fler volontärer och gärna med erfarenhet. Vi behöver hjälp främst under lördagen. Vi behöver även hjälp under onsdag till fredag med att rigga de olika tävlingsmomenten och klättra igenom dem för att se om de fungerar. Som volontär blir man bjuden på lunch och fika under de dagar man hjälper till. Man blir också bjuden på lördagens fest där det bjuds på middag, en öl eller ett glas vin. Alkoholfria alternativ finns.

Domare

Rikard Kihlström är årets huvuddomare. Vi behöver nio domare under lördagen och fem domare under söndagen. Här behöver vi folk med tidigare erfarenhet från tidigare tävlingar. Antingen har du dömt tidigare, tävlat eller varit med som volontär i några år.

Ni får givetvis mat under ert engagemang och ni blir bjudna på lördagens fest.

Svenska Arboristföreningen (SAF) kommer att bistå med domare och volontärer vilket vi verkligen ser fram emot och är tacksamma för.

Bra grejer att känna till

Parkering: P-hus Arena park, Stadsparksgatan. Avgift: 10 kr alla dagar 8-22. Övrig tid 3 kr.

Boende: För att vara garanterad ett boende i Lund under tävlingen rekommenderar vi att boka hotellrum snarast, då det kan vara andra evenemang under samma helg

Tider: Uppdateras senare i kommande tävlingsprogram.

Festen: För de som vill köpa biljett till lördagens fest kostar den 450kr. Mer info om festen kommer senare.

Arrangörer

Frederik Pettersson